Mielitkö maailmalle? Sitä ei tarvitse tehdä yksin. Team Finland –verkosto auttaa. Mutta jotta kaikki ei menisi pieleen, on ennen maailmalle lähtöä oltava kotitehtävät tehtynä! Kainuusta maailmalle Talkshow’ssa 3.11. studiovieraina olleet vientikonkarit, start up-sijoittaja ja yrittäjä Kim Väisänen sekä yrittäjä Toni Piirainen painottivat mm. strategian merkitystä onnistuneen viennin avaintekijänä.
-Vienti ei ole autuaaksi tekevä yrittämisen ja yrittäjyyden muoto vaan yrityksen tulee tehdä tai olla tekemättä vientiä omista lähtökohdistaan ja oman valitun strategiansa pohjalta. Liiketoimintamalli määrittelee sen kuinka yritys pääsee asettamiinsa tavoitteisiin ja kuinka hyvin se pärjää kilpailussa muita saman alan yrityksiä vastaan, Kim painottaa.
Usein viennin aloittavat yritykset haluavat syleillä koko maailmaa. Se on Väisäsen mielestä kuitenkin tuhoon tuomittu tie. Segmentointi on viennin a ja o.
-Tyypillinen suomalainen vientistrategia vaikuttaa olevan sellainen, että myydään tai tarjotaan ihan kaikille, jotka sattuvat kysymään. Se ei ole strategia, se on aggressiivista tarjouspyyntöjen odottelua. Suomalainen perisynti on viedä liian montaa tuotetta tai palvelua, liian monille asiakassegmenteille, liian moniin maihin, aivan liian vähäisin resurssein, Kim Väisänen kertoo ja kirjoittaa kirjassaan Väärää vientiä.
Molemmat studiovieraat painottivat myös luottamuksen merkitystä viennissä. Kauppa syntyy ihmisten välillä. Se vaatii lukuisia keskusteluja oikeiden ihmisten kanssa ja luottamuksen rakentamista.
-Meet the people, meet the people, meet the people, painotti Piirainen.
-Ensinnäkin pitää tavata IHMISIÄ, lisäksi pitää tavata ne OIKEAT ihmiset ja kolmanneksi pitää tavata ihminen IHMISENÄ, ihminen puvun takana.
Kaikki yhteistyö, kaupankäynti ja erityisesti vienti perustuvat luottamukseen. Jos ei ole luottamusta, ei ole asiakkaita.
Kotitehtävien tekemiseen onneksi löytyy apuja Team Finland –verkostolta. Kainuun Team Finland –koordinaattori Mari Möttönen voi ohjata yrityksen oikeiden tukimuotojen pariin.
-Yhdessä voimme katsoa yrityksen tilanteen ja tarpeet ja katsoa, mikä instrumentti sopisi yrityksen kulloiseenkin tilanteeseen parhaiten. Team Finland –toimijoilta löytyy tukea mm. kansainvälistymisstrategian laatimiseen, markkinointiselvityksiin ja tuote- tai palvelukonseptin pilotointiin asiakkailla. Ylipäätään tukia löytyy uuden tiedon ja osaamisen hankkimiseen, jonka avulla yritys voi valmistautua vientiin tai edetä uudella kansainvälisellä markkinalla.
Katso Talkshow tästä.
Lue myös ”Ken kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa” – vai meneekö se sittenkään niin?
Katso lisää:
Team Finland
Team Finland in Kainuu -tapahtumat