Myös tänä vuonna Kainuun esittelijät pääsivät vastaamaan monenlaisiin kysymyksiin Emigration Expo -messuilla Hollannissa 6.-7.4.2024. Kainuun alue oli tapahtumassa mukana nyt toista kertaa osana Suomen yhteistä osastoa. Finland Works- ja EURES Suomi -osastolla käytiin keskusteluja noin 1 000 henkilön kanssa ja heidän joukossaan oli paljon potentiaalisia työnhakijoita Suomenkin työmarkkinoita ajatellen.
Euroopan suurimmat Emigration Expo -rekrytointimessut pidettiin Hollannin Utrechtissa huhtikuun ensimmäisenä viikonloppuna. Maastamuuttotapahtuma on järjestetty jo 26 kertaa ja sen suosio on kasvanut vuosi vuodelta. Myös tänä vuonna messuilla rikottiin kävijäennätys viime vuoden tapaan, kun paikalle saapui yhteensä yli 12 500 kävijää. Suurin osa ihmisistä tulee tapahtumaan Hollannista, Belgiasta ja Saksasta. Myös tänä vuonna liikkeellä oli paljon muuttohalukkaita koulutettuja osaajia Keski-Euroopasta, niin yleislääkäreitä, erikoislääkäreitä, hoitajia, koodareita, ICT-asiantuntijoita, alakoulunopettajia, rakennusalan ammattilaisia, kokkeja ja monia ulkomailla työskentelystä kiinnostuneita.
Kainuun osallistumisen Emigration Expo -messuille mahdollisti Kainuun TE-palveluiden kv- ja EURES-asiantuntija Teemu Ahtonen. Kainuuta edustivat messuilla myös Kainuun liiton viestintä- ja markkinointipäällikkö Johannes Aalto ja aluekehityspäällikkö Katja Sukuvaara sekä Kainuun hyvinvointialueen kansainvälisistä rekrytoinneista vastaava Pertti Kyllönen.
Hollantilaiset ovat kiinnostuneita Suomesta ja Kainuusta
Suomen Finland Works -osasto veti tänäkin vuonna messukävijöitä puoleensa. Suomi on panostanut viime vuosien aikana erittäin paljon messuosastoonsa. Rahallinen ja visuaalinen satsaus on kannattanut, koska myös tänä vuonna osastomme loisti kuin valokeidas muiden maiden osastoihin verrattuna. Suomen osasto sijaitsi Pohjoismaiden hallissa, Ruotsin ja Norjan vieressä. Myös tänä vuonna Suomella oli etuoikeus ottaa messukävijöitä vastaan heti tapahtuman pääportilta alkaen.
Tarjosimme kattavaa Suomi-tietoutta napakoissa presentaatioissa, joita pidimme viikonlopun aikana yhteensä 6 kappaletta, kolme molempina päivinä. Isot infotilaisuudet olivat tupaten täynnä kuulijoita! Kainuun oma esittelyvuoro oli heti ensimmäisenä messupäivänä. Yleisen Suomi-infon jälkeen lavan otti haltuun Kainuun liitto, jota seurasi Kainuun hyvinvointialueen työmahdollisuuksien esittely.
Ihmisiä kiinnosti tietää miksi olemme maailman onnellisin kansa. Suomi kiinnostaa myös etenkin vapaamman tilan, isomman asunnon ja pihan, luonnonrauhan, puhtauden sekä uusien työ- ja yritysmahdollisuuksien ansiosta. Ihmiset hakevat itsellensä toisenlaista elämää ahtaiden ja kalliiden miljoonakaupunkien sijaan. Tästä syystä myös Kainuu voi tarjota paljon erilaista potentiaalia ja mahdollisuuksia maailmankansalaisille.
Kasvokkain tapahtuva markkinointi edesauttaa Suomen brändityössä
Lähtökohdiltaan Suomi ei ole houkuttelevin maa tulla asumaan ja tekemään töitä. Tähän vaikuttaa selvästi se, että brändityömme on vielä pahasti kesken ja olemme sen osalta takamatkalla esimerkiksi muihin pohjoismaihin verrattuna. Kuitenkin, kun ihmisten kanssa pääsee keskustelemaan kasvotusten, muuttuvat mielikuva ja ajatukset silmänräpäyksessä. Tässä on se taika ja syy, miksi mm. Emigration Expo -messuilla on tärkeää olla paikan päällä.
Suomi sai erityistä kiitosta näyttävästä osastostaan, valkoisista Suomi t-paidoistaan ja erinomaisesta yhteishengestä. Messuilla Suomen edustus näyttäytyy yhtenäisenä tiiminä, joka puhaltaa samaan hiileen ja tässä on kilpailuvaltti muihin maailman maihin verrattuna. Viime vuonna kuulimme tapahtuman pääjärjestäjältä, että Suomen osasto on kaikista näyttävin, ja uskomme vahvasti, että näin oli myös tänä vuonna. Kun maailmalle mennään, sinne kannattaa mennä isosti!
Suomen työvoittona näkyvyyden kannalta voidaan pitää sitä, että Emigration Expo ja Suomen osasto päätyivät myös Hollannin kansallisuutisiin, joita seuraa yli miljoona katselijaa! Tällaisen näkyvyyden arvoa Prime Time aikaan on mahdotonta mitata rahassa. Finland Works!
Kainuuta markkinoitiin sote-alan työpaikat edellä ja tutuksi tuotiin Kainuu.fi sivusto
Kainuun liiton Katja Sukuvaara kertoo, että henkilökohtaisen kontaktoinnin yhteydessä tuotiin esille Suomen ja erityisesti Kainuun tarjoamia työmahdollisuuksia, ja markkinoitiin samalla Kainuuta houkuttelevana ympärivuotisena matkailukohteena.
Emigration expo oli myös Kainuun hyvinvointialueelle opettavainen matka. ”Osallistuminen messujen valmisteluihin muiden toimijoiden kanssa, sekä käytännön messutyöskentely Hollannissa antoi paljon näkemystä kansainvälisten rekrytointimessujen yhteisjärjestämiseen, sekä Kainuun hyvinvointialueen rooliin aluemarkkinoijana Euroopassa. Jatkossa toivomme messuille kokemuksia Kainuun verkostomaisesta mallista perherekrytoinneissa kerrottavaksi myös muiden työantajien toimesta. Kainuun osalta olisi hyvä laajentaa myös muun alueellisen infon tarjoamista, kuten asumisen mahdollisuuksiin, vapaa aikaan sekä asettautumisen palveluihin liittyviä kontakteja. Kiinnostusta messuvieraissa herätti Kainuun monipuolinen luonto sekä kohtuulliset asuinkustannukset. Kannustamme kainuulaisia työnantajia eri aloilta kokeilemaan messuille osallistumista jatkossa”, kuvailee Pertti Kyllönen Kainuun hyvinvointialueelta.
Myös Kainuun EURES-palvelun näkökulmasta katsottuna matka oli onnistunut. Messukävijät saivat monipuolista tietoutta Kainuun työ- ja asumismahdollisuuksista sekä konkreettisia neuvoja EURES-palveluiden hyödyntämisestä, joilla edistetään EU-kansalaisten vapaata liikkuvuutta myös taloudellisesti. Messujen jälkeisenä jälkityönä tulemme vielä kontaktoimaan henkilöitä, jotka osoittivat kiinnostuksensa saada tarkempia tietoja Kainuun työmahdollisuuksista.
Suosittelemme muuten kaikkia tutustumaan ja jakamaan eteenpäin Kainuu.fi -sivustoa, jonka tarkoituksena on palvella Kainuusta kiinnostuneita henkilöitä konkreettisella tavalla – niin suomeksi kuin englanniksi!
Suomen osallistuminen tapahtumaan on ylialueellinen yhteisponnistus
Suomesta osallistui messuille yhteensä kahdeksan eri aluetta: Varsinais-Suomi, Kainuu, Häme, Kaakkois-Suomi, Pohjanmaa, Pohjois-Savo, Tampere ja Uusimaa. Pohjois-Savon TE-live oli paikalla kuvaamassa messujen tunnelmaa ja tuottaa kaksi erilaista lähetystä, joiden kautta kuka tahansa pääsee tutustumaan rekrytointimessujen sisältöihin ja niiden tarjoamiin mahdollisuuksiin vielä tarkemmin. Suomen osalta pääasiallinen messujen koordinointi tapahtui Varsinais-Suomen EURES asiantuntijoiden kautta.
Kainuun osallistumista messuille valmisteltiin laajan yhteistyöverkoston voimin, johon kuuluivat Kainuun TE-toimiston EURES-palvelun, Kainuun liiton ja Kainuun hyvinvointialueen lisäksi myös Kainuun yrittäjät ja Kajaanin kaupungin kansainvälistymispalvelut. Erityiskiitosta ennakkoon valmistautumisesta on syytä antaa myös näiden kaikkien organisaatioiden viestintäasiantuntijoille sekä erilaisissa teknisissä toteutuksissa auttaneille henkilöille.
Seuraava Emigration Expo -tapahtuma järjestetään 29.-30.3.2025. Toivottavasti kahden vuoden aikana rakennettu pohjatyö saa jatkoa Kainuun osalta ja pystymme osallistumaan messuille myös ensi vuonna!
Kirjoittaja,
Teemu Ahtonen
EURES-asiantuntija, Kainuun TE-toimisto
teemu.ahtonen@te-palvelut.fi