Tervetuloa Uralla-koulutukseen rekrytoinnin tueksi
Opi matalalla kynnyksellä mitä sinun tulisi tänä päivänä tietää rekytoinnista. Koulutuksessa saat viimeisintä tietoa digitaalisista rekrytointivälineistä ja -menetelmistä sekä tukea työsuhteen solmimiseen.
Koulutus koostuu kahdeksasta moduulista, joita voit suorittaa haluamaasi tahtiin.
- Yleistä rekrytoinnista
- Valintaprosessit
- Positiivisen työnantajamielikuvan rakentaminen
- Rekrytointikanavien valinta
- Työpaikkailmoituksen laatiminen
- Kuinka löytää hakemanne työntekijä
- Työntekijän perehdyttäminen
- Miten pitää kiinni hyvästä työntekijästä
Voit syventyä eri teemoihin ja kehittää rekrytointitaitoja tarjottujen linkkien ja palveluiden avulla. Tutustu myös vaihtoehtoisiin rekrytoinnin malleihin osaavan henkilöstön löytämiseksi.
Koulutuksen kokonaiskesto 60 minuuttia.
Yleistä rekrytoinnista
Rekrytointiin kannattaa aina panostaa, sillä virherekrytointi on kallista. Tyypillisin ratkaisu, jota esimiehet katuvat, on väärä henkilövalinta. Virherekrytointi on kuitenkin yleistä.
Miksi näin on?
Useimmiten virherekrytoinnin taustalla on rekrytoijan kokemattomuus, sopimattomien rekrytointimenetelmien käyttö, kiireessä suunniteltu rekrytointiprosessi ja inhimilliset tekijät.
Valintaprosessit
Työntekijän valintaprosessiin kuuluu yllättävän monta asiaa, joita työnantajan olisi hyvä ottaa huomioon ja valmistella. Aivan aluksi on hyvä muodostaa kokonaiskuva omasta rekrytointiprosessista eli kaikista niistä asioista, mitä sinun tulisi ottaa huomioon rekrytoinnin eri vaiheissa.
Rekrytointi on hyvä aloittaa tekemällä työmarkkina-analyysi. Työmarkkina-analyysin avulla voit esimerkiksi selvittää, kuinka paljon työttömiä työnhakijoita alueellasi on rekrytoitavana olevaan tehtävään ja kuinka paljon alueella on kilpailijoita eli toisia työnantajia, jotka rekrytoivat samanlaista tehtävää varten.
Positiivisen työnantajamielikuvan rakentaminen
Kilpailu osaavan työvoiman saannista on kasvamassa, jonka vuoksi nyt ja tulevaisuudessa on tärkeää, että työnantaja rakentaa positiivista työnantajamielikuvaa työmarkkinoilla. Työnantajamielikuva välittyy hakijoille paitsi valintaprosessin, myös työntekijöiden viestien kautta.
Työpaikkailmoituksen laatiminen
Työpaikkailmoitusta tehtäessä tulisi muistaa kirjoittaa ylös kaikki tehtävän kannalta oleellinen tieto, mutta myös muistaa työnantajaimago ja moninaisuuteen liittyvät tekijät.
Hyvässä hakuilmoituksessa tulee esille tietoa yrityksestä, rekrytoitavan toimen tehtävistä, mitä tietoja, taitoja, kykyjä ja persoonallisuuden piirteitä hakijalta halutaan, tehtävän kesto eli onko se vakituinen vai määräaikainen, tehtävän kelpoisuusvaatimukset, mahdollinen koeaika, lisätietoja antavan henkilön yhteystiedot sekä työnantaja, jolle hakemus osoitetaan.
Kuinka löytää hakemanne työntekijä
Rekrytoinnissa on hyvä muistaa, ettei mainostaminen ole ainoa keino löytää työntekijöitä. Kun paikkaan on vaikea löytää tekijää, kannattaa työnantajan miettiä vaihtoehtoisia keinoja työntekijän löytämiseksi. Tehtävästä riippuen työnantaja voi kouluttamalla saada osaajan avoinna olevaan tehtävään. Tehtävään voi kouluttaa esimerkiksi palkkaamalla työntekijän johonkin toiseen tehtävään ja sponsoroimalla hänen opiskeluaan työn ohessa tai palkkaamalla henkilön oppisopimuksella.
Työntekijän perehdyttäminen
Toimiva ja hyvin suunniteltu perehdyttämisprosessi on tärkeä paitsi uuden tehtävän oppimisessa myös työntekijän sitouttamisessa yritykseen ja tehtävään. Hyvin tehty perehdyttämisprosessi auttaa uutta työntekijää oppimaan uuden työn tehtävät nopeammin ja paremmin, luo positiivista työnantajamielikuvaa ja sitouttaa uuden työntekijän yrityksen toimintaan.
Miten pitää kiinni hyvästä työntekijästä
Kun työnantaja on löytänyt sopivan työntekijän, on tärkeää, että valittu työntekijä sitoutuu tehtävään tarvittavan pitkäksi ajaksi. Yleensä tehtävän opetteluun menee aikaa ja rahaa, joten työntekijän vaihtuminen seuraavan 1-2 vuoden sisällä ei ole työnantajan edun mukaista.
Mitkä tekijät lisäävät työnantajan pitovoimaa?